6. Тематический план семинарских/практических занятий (лабораторных практикумов)
№ | Темы | Устный опрос Решение задач, проблемных вопросов | Письменный опрос (тестовый опрос, контрольные работы, работа по карточкам, доклады, сообщения, рефераты, дом. задания и др.виды); | Применение современных методов обучения, использование инновационных технологий в учебном процессе | Число часов | Изучение учебно-монографической литературы | |
1 2 | Theory of the English language: subject and aims. History of the English language: aims, tasks and connections with other branches of linguistics | What are the main directions in the theory of the English language? What does history of the English language aim at? | test written work | Presentations multimedia projector | 1
| Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. «Лексикология английского языка», с. 11 | |
2 | Peculiarities of the Old English period Peculiarities of the Middle English period
| What influenced the development of the English language in that period? | Presentation in Power Point | multimedia projector | 1 | Расторгуева Т.А. «История английского языка», с. 146-149 | |
3 | The Indo-European languages. The branches of the I-E languages The Germanic languages.
| In what way have the branches of I_E languages influenced the development of the English language ? | Test Written work
| multimedia projector | 1 | Расторгуева Т.А. «История английского языка», с. 184-188 | |
4 6 | Aims, tasks and connections of lexicology with other branches of linguistics. The main branches of lexicology of the English language | What peculiarities of the main branches of the English lexicology can You explain? The main aspects of the theory of a word | Written work Presentations table | Presentation in Power Point language lab | 1
| Расторгуева Т.А. «История английского языка», с. 218-220 | |
5 | The English word as a structure. Lexical meaning Phonetic, morphological and semantic motivation of words Denotative meaning Connotative meaning | What is a word? Kinds of meanings. What do phonetic, morphological and semantic motivation of words of the English language aim at? | Project works report | multimedia projector | 1 | Соколова М.А., Гинтовт К.П., Тихонова И.С., Тихонова Р.М. «Теоретическая фонетика английского языка», с. 6-17 | |
6 9 | Morphological structure of English words. Morphology. Morphemes Types of morphemes Morphological analysis Lexical units and lexical system
| What is the main idea of morphological analysis of words? What morphological classification of words do you know? Forms of morphemes | reports | multimedia projector | 1
| Соколова М.А., Гинтовт К.П., Тихонова И.С., Тихонова Р.М. «Теоретическая фонетика английского языка», с. 39-111 | |
7 | Word-formation. Major and minor types of word-building. Phonetic Morphological and Semantic motivations
| What main types of the word-building can you describe?
| Reports Presentations Oral work | multimedia projector | 1 | Арнольд И.В. Лексикология современного английского языка, б. 105-147 Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. «Лексикология английского языка», б.78-104, 116-120 | |
8 9. | Semasiology. Semantic structure of English words.
| What are the peculiarities of the semantic structure of English words? Differentiations of meaning | Presentations summary | multimedia projector | 1
| Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. «Лексикология английского языка», с. 94-103 | |
9 | Polysemy. The semantic structure of polysemantic words Homonyms. Synonyms. Antonyms. Euphemisms.
1. Polysemantic words and homonyms 2. Classification of homonyms 3. Synonyms. Antonyms. Euphemisms
| What is the difference between polysemantic words and homonyms?
| Written work presentations | language lab | 1 | Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. «Лексикология английского языка», с. 120-128 | |
10 | Classifications of English vocabulary Phraseology. Historical development of lexicography (2) 1. Types of classifications of English vocabulary 2. Classifications of phraseological units | What is the difference between polysemantic words and homonyms? | Written work reports | language lab | 1 | Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. «Лексикология английского языка», с. 175-183 | |
Итого за 3 семестр 10 часов | |||||||
11
| Theoretical Grammar: aims, tasks and connections with other branches of linguistics | What does theoretical grammar of the English language aim at? | test | computer dictionaries | 1 | Блох М.Я. «Теоретическая грамматика английского языка», с. 30-41 | |
12 | Grammatical categories of parts of speech. | What are changeable and unchangeable grammatical categories? |
| smart board | 1 | Блох М.Я. «Теоретическая грамматика английского языка», с. 55-246 | |
13 | Functional parts of speech (2) 1. grammatical classes of words 2. classification of parts of speech
| To know groups and classification of parts of speech | Test Oral work presentations | multimedia projector Power Point | 1 |
| |
14 | Phraseology. Classifications of phraseological units (2) | What does phraseology of the English language aim at? Various kinds of phraseological units | Test Oral work presentations | multimedia projector Power Point | 1 | Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. «Лексикология английского языка», б. 236-241 | |
15 | Syntax. Essential features of a sentence. Classifications of sentences (2)
| What is the difference between the English syntactical system and syntax of other languages? | Test Oral work presentations | multimedia projector Power Point | 1 |
| |
ИТОГО за 4 семестр | 5 |
| |||||
ИТОГО |
| 15 |
- Учебная программа дисциплины
- 3. Постреквизиты
- 4. Описание дисциплины:
- Целью изучения курса является:
- 5. Тематический план лекций
- 6. Тематический план семинарских/практических занятий (лабораторных практикумов)
- 7. График выполнения и сдачи заданий срсп
- 9. График выполнения и сдачи заданий срс
- 10. Список литературы
- Информация по оценке Общая скала оценки знаний
- Итоговая оценка по дисциплине в процентном содержании определяется
- Книгообеспеченность дисциплины методическое указание по выполнению срс
- Методические рекомендации для подготовки к рубежному контролю.
- 3 Семестр Вопросы для перового рубежного контроля.
- Вопросы для второго рубежного контроля.
- 4 Семестр
- Экзаменационные вопросы:
- 3 Семестр
- 4 Семестр
- Interrogative pronouns
- Положение
- Структурными элементами курсовой работы являются:
- 5. Оформление окончательного варианта курсовой работы
- 7. Порядок защиты и оценка курсовой работы
- Казахский гуманитарно-юридический университет
- Высшая школа межународного права и международных отношений
- Кафедра общего языкознания и переводческого дела
- Курсовая работа
- Астана 2012
- 1 Перевод аббревиаций и сокращений как объект лингвистического исследования
- 1.1 Аббревиация и проблема связи звучания и значения
- 1.2 Словообразовательные модели английских аббревиатур и сокращений
- Оформление списка использованной литературы
- Перечень специализированных аудиторий, кабинетов и лабораторий