Test No 3: Stylistic Syntax
1. Elliptical sentences and nominative sentences
perform the same functions;
perform different functions.
2. Asyndeton is used
to accelerate the tempo of the speech;
to characterize the emotional state of the speaker;
to impart expressiveness to the speech.
3. Aposiopesis is
a case when the speaker does not bring the utterance up to the end being overwhelmed by emotions;
a deliberate abstention from bringing the utterance up to the end;
a case when the speaker does not want to finish the sentence or cannot finish the sentence being overwhelmed by emotions.
4. Anadiplosis is based
upon the absence of the indispensable elements in the sentence;
upon the interaction of syntactical structures;
upon the excessive use of syntactical elements.
5. Prolepsis is used by characters of literary works
to make speech more expressive;
to emphasize the subject of speech;
to make the speech sound less formal.
6. In case of inversion the emphasized element occupies
the initial position;
the final position instead of the initial position;
c) either initial position or final position instead of the initial position.
7. Parallelism is used
a) to make the recurring parts more conspicuous than their surroundings;
b) to make the speech expressive.
8. Anaphora is used
to express the speaker's attitude toward the object of speech;
to imprint the elements repeated in the reader's mind;
to create poetic atmosphere.
9. The syntactical device used to reproduce two parallel lines of thought is termed
detachment;
parenthesis.
10. The sentence «You don't know what a nice - a beautiful, nice - gift I've got to you» contains
repetition;
detachment;
repetition in the form of detachment.
- Стерлитамак 2008 Оглавление
- Министерство образования и науки российской федерации
- Структура учебной и рабочей программ
- Учебная программа по курсу «стилистика английского языка»
- Пояснительная запаиска
- Английского языка
- VII. Синтаксические стилистические приемы
- VIII. Текст как объект лингвостилистического анализа
- IX. Функциональные стили
- Рабочая программа по курсу «стилистика английского языка»
- I. Основные понятия и категории лингвостилистики. Проблемы нормы и вариативности в современном английском литературном языке
- II. Синонимические средства выражения как основная проблема лингвостилистики
- III. Стилистическая дифференциация словарного состава современного английского языка
- IV. Фонетические стилистические приемы. Лексические стилистические приемы
- V. Синтаксические стилистические приемы
- VI. Текст как объект лингвостилистического анализа
- VII. Функциональные стили
- Проблема лингвостилистики
- Примерные задания для самостоятельной работы студентов
- Assignments on Stylistic Lexicology
- Assignments on Stylistic Syntax
- Glossary
- Variability
- Методические рекомендации для преподавателей по организации изучения дисциплины
- Методические рекомендации для студентов по освоению дисциплины
- Материалы для проведения промежуточных и итоговых аттестаций Test No 1: Stylistic Semasiology
- Test No 2: Stylistic Lexicology
- Test No 3: Stylistic Syntax
- Конспекты лекций по стилистике английского языка
- Stylistics as a branch of linguistic science
- What does stylistics deal with?
- What is style?
- Stylistic semasiology
- Figures of replacement Figures of Quantity
- Figures of Quality
- Figures of co-occurence
- Figures of Identity
- Figures of Inequality
- Stylistic lexicology
- Super-neutral Words
- Interaction of Stylistically Coloured Words and the Context
- Stylistic syntax
- Absence of Syntactical Elements
- Excess of Syntactical Elements
- Order of Speech Elements
- Interaction of Syntactical Structures
- The Connection between Parts of the Sentence
- Revaluation of Syntactical Categories
- Functional styles
- The Belles-Lettres Style
- Publicistic Style
- Newspaper Style
- Scientific Prose
- Official Documents